-
שאלה במתמתיקה
היוש, לא הייתי ביום בוא לימדו ת החומר ואמא שלי לא מצליחה לפתור את התרגיל,אשמח עם תעזרו לי לפתור אותו ובבקשה גם [b]הסבירו [/b]את הדרך.
לא נתן ל לכתוב את התרגיל אז ארשום במילים-
ארבע איקס פחות חמש _זה שבר למטה ארבע)
שווה לשלוש איקס ועוד אחד (זה שבר מתחת שלוש)
זאת משוואה עזרו לי!
-
תחילה, נשאיר כל אחד מהם באגף נפרד. לאחר מכן, נמצא מכנה משותף על מנת להפטר מהשבר, והנמוך ביותר הוא 12. את האיקס-5 חלקי ארבע נכפיל ב3, ואת ואת השלושאיקס+אחד נכפיל בארבע. אחרי שתכפילי כל מספר במונה כפול המספר המתאים כדי להגיע למכפלה שתיים עשרה, תכנסי אגפים [האיקס בצד אחד, ומספר בצד שני], ומשם יצא לך האיקס.
-
כתבתי את זה בצייר שיעזור קצת לסדר את העניינים חח
[IMG]http://up353.siz.co.il/up1/lyxzzdytzv2k.png[/IMG]
-
הממ, אם אני מבין נכון את המשוואה אז היא יוצאת קצת מוזרה במובן מסויים, אז אני פשוט אסביר לך את הסימנים המוסכמים של מתמטיקה במחשב, ואת תוכלי לכתוב את המשוואה כפי שהיא צריכה להיות:
משתמשים ב-/ כדי לציין חילוק, מה שמשמאל זה המונה ומה שמימין זה המכנה. מעבירים את הסמן של הטקסט בפורום לצד שמאל, וכדאי בהתחלה להוסיף Z ואז רווח, כי זה עוזר לאזן את הסוגריים שיהיו שם. (וכולם מבינים שיש להתעלם מה-Z הזה)
אני מבין שהמשוואה היא:
[LEFT]z (4x-5)/4 = (3x+1) / 3[/LEFT]
[RIGHT]האם לזו הכוונה?[/RIGHT]
-
לא ממש הבנתי תוכל להסביר שוב?
או שעוד מישו יגיב?
-
[QUOTE=LordAbizi;1266419]הממ, אם אני מבין נכון את המשוואה אז היא יוצאת קצת מוזרה במובן מסויים, אז אני פשוט אסביר לך את הסימנים המוסכמים של מתמטיקה במחשב, ואת תוכלי לכתוב את המשוואה כפי שהיא צריכה להיות:
משתמשים ב-/ כדי לציין חילוק, מה שמשמאל זה המונה ומה שמימין זה המכנה. מעבירים את הסמן של הטקסט בפורום לצד שמאל, וכדאי בהתחלה להוסיף Z ואז רווח, כי זה עוזר לאזן את הסוגריים שיהיו שם. (וכולם מבינים שיש להתעלם מה-Z הזה)
אני מבין שהמשוואה היא:
[LEFT]z (4x-5)/4 = (3x+1) / 3[/LEFT]
[RIGHT]האם לזו הכוונה?[/RIGHT][/QUOTE]
זה נשמע כבר יותר הגיוני ממה שאני חשבתי שזה ><
[IMG]http://up353.siz.co.il/up3/tkxnzlun2wdo.png[/IMG]
-
טל, אולי כדאי להתחיל בזה שתאמרי.. האם המשוואה שווה ל-מה שרותם צייר?
[quote=YoRt3m;1266418]כתבתי את זה בצייר שיעזור קצת לסדר את העניינים חח
[IMG]http://up353.siz.co.il/up1/lyxzzdytzv2k.png[/IMG][/quote]
-
אוקיי סטופ סטופ סטופ, כתבתי גם בצייר הנה-
[IMG][URL=http://www.siz.co.il/][IMG]http://up353.siz.co.il/up3/ikwnmvdknrzg.jpg[/IMG][/URL][/IMG]
-
ממש אין צורך במכנה משותף כאן...
5 חלקי 4=1.25
1 חלקי 3=0.33
4x-1.25=3x+0.33
מה שעשיתי,העברתי את השברים לעשרוניים דרך המחשבון.
עכשיו יש לך משוואה יותר קלה...
אתה צריך למצוא את X,הנעלם שלך..
כדי למצוא את X אתה מפריד את המספרים מ-X,לכן אתה מעביר את המספרים ללא הX לצד השני במשוואה:
*כל מה שלפניו הוא - ובמידה ואתה מעביר אותו לצד השני של המשוואה מתהפך בסימנו לפלוס ולהפך.
4x-3x=1.25+o.33
x=1.58
[B][U]בדיקה[/U][/B]
אתה יכול לבדוק את התשובה שלך בלי להסתכל בתשובות בספר:
אתה מציב את הX שמצאת במשוואה המקורית:
[RIGHT]4 כפול 1.58 מינוס 1.25=3 כפול 0.33+1.58
5.07=5.07
[/RIGHT]
-
[IMG]http://up353.siz.co.il/up3/tkxnzlun2wdo.png[/IMG]
כן זה זה ><
אז זה כבר יותר הגיוני ויותר קל
ואלכס,
אני חושב שכדאי שתלמד אותה את השיטה שעושים בבית ספר. אתה סתם מבלבל אותה. :doubt:
-
תהפוך את המספרים לעשרוניים,אם יש שיטה יותר קלה אז בוחרים בה...לא חייב כל הזמן כמו תוכי...
-
[quote=NightWalker;1266430]ממש אין צורך במכנה משותף כאן...
5 חלקי 4=1.25
1 חלקי 3=0.33
4x-1.25=3x+0.33
מה שעשיתי,העברתי את השברים לעשרוניים דרך המחשבון.
עכשיו יש לך משוואה יותר קלה...
אתה צריך למצוא את X,הנעלם שלך..
כדי למצוא את X אתה מפריד את המספרים מ-X,לכן אתה מעביר את המספרים ללא הX לצד השני במשוואה:
*כל מה שלפניו הוא - ובמידה ואתה מעביר אותו לצד השני של המשוואה מתהפך בסימנו לפלוס ולהפך.
4x-3x=1.25+o.33
x=1.58
[B][U]בדיקה[/U][/B]
אתה יכול לבדוק את התשובה שלך בלי להסתכל בתשובות בספר:
אתה מציב את הX שמצאת במשוואה המקורית:
[RIGHT]4 כפול 1.58 מינוס 1.25=3 כפול 0.33+1.58
5.07=5.07[/RIGHT]
[/quote]
ככה לא מלמדים לפתור בכיתה ז'. מלמדים אותם לעשות מכנה משותף קודם כל, אל תבלבל.
-
אתה צודק הקטע עם העשרוניים ממש מבלבל... מישו יכול להסביר לי לא בעשרוניים?
-
מה זה משנה איך מלמדים?
כל אחד פועל לפי השיטה שלו ומה שחשוב זה להגיע לתשובה הנכונה...לא משנה באיזה דרך...
תעשה במחשבון מה שאמרתי וזה ממש קל הולך...
-
[quote=ttrrtte;1266434]אתה צודק הקטע עם העשרוניים ממש מבלבל... מישו יכול להסביר לי לא בעשרוניים?[/quote]
מכנה משותף 12..
-
את כל התרגיל לא רק מכנה משותף אלה להראות את דרך הפיתרון
-
אלכס, במספרים עשרוניים אתה מאבד דיוק. בשבר עשרוני אתה יכול לקבל את התשובה במדוייק. כי 1/3 זה לא 0.33333333 ולא 0.333333333333333333333333333333333333 אלא 0.3 אינסוף פעמים. המספר הראשון שכתבתי הוא 33333333/100000000 וזה לא 1/3.
אז למשוואה כזו אין פתרון. הסיבה:
נניח שיש איזשהו X שפותר את המשוואה. נכפול את שני האגפים פי 12. נקבל:
[LEFT]z 12(4x-5)/4 = 12(3x+1)/3
z 3(4x-5) = z 4(3x+1) z
(יש להתעלם מכל Z שמופיע כאן)
12x - 15 = 12x + 4
נחסר משני האגפים 12x ונוסיף לשניהם 15
0 = 19
התקבלה סתירה.[/LEFT]
[RIGHT]פירוש הסתירה היא שאין X שפותר את המשוואה ולכן אין פתרון. [/RIGHT]
-
-
[quote=ttrrtte;1266447]אז זה בח''ם?[/quote]
לא, התשובה היא שאין פתרון. בח"מ זה ביטוי חסר משמעות. איפה את רואה כאן ביטוי שאפשר לייחס לו את המונח "חסר משמעות"? אין כאן שום ביטוי, יש כאן יצור מתמטי שקוראים לו [B]משוואה[/B], ומה שאנחנו מגלים היא שאין לה פתרונות. כלומר, אי אפשר לכתוב X = משהו, ולקבל משהו נכון.
-
אביזי מפתיע אותי שאתה יודע מתמטיקה בכלל...אני לא מבין איך הגעת לתשובה הזו??
מדובר פה בשברים...
התשובה שלי נכונה...
[URL]http://imageshack.us/photo/my-images/842/40887462.jpg/[/URL]
מכאן
12x=19
מחלקים ב12 על מנת לבודד את X
X=19\12
X=1.583
-
פתרת נכון, אבל לא את המשוואה שלה. ראה את הדיון בעמוד הקודם.
-
לא, אביזי צודק בדקתי את זה. זה בהחלט בח''מ
-
אני אעמוד על זה: [b]זה לא בח"ם.[/b] זו משוואה ושואלים את הפתרון שלה. אם את תגידי "x = בחם" זה [b]באמת[/b] ביטוי חסר משמעות. נתונה משוואה, ונשאלנו לפתרונות שלה. במהלך הפתרון שלה גילינו שאין כאלה. לכן המשפט שצריך להגיד הוא "אין פתרון למשוואה הנתונה", ולא "ביטוי חסר משמעות"/"בחם"/"x = בחם" וכיוצא באלו.
-
אביזי צודק,רותם הזה בלבל אותי!!!
חחח
-
[QUOTE=NightWalker;1266459]אביזי צודק,רותם הזה בלבל אותי!!!
חחח[/QUOTE]
אני רשמתי אחרי זה שמה שציירתי לא נכון חח
-
או שתכפילי את שני האגפים ב-12 ואז תשארי בלי מכנה בכלל. (במקום מכנה משותף שאז נשאר המכנה).
עירכה: סליחה, לא ראיתי שיש דף שני....אני רואה שכבר פתרו..