טוב בגלל שראיתי שיש אנשים שלא יודעים להעביר ביקורת בונה, חשבתי לפתוח נושא שילמד בעצם איך לתת ביקורת בונה, מה זה בעצם ביקורת, איך לתת משוב,טיפים ואיך לנסח משפטים בצורה טובה ולא מעליבה.
אני מקווה שאנשים יעזרו בזה,ילמדו ויפיקו לעצמם.
מושארים להגיב תגובות =]
טוב חלק ראשון-
מה היא בעצם ביקורת?
ביקורת למעשה עוסקת באיתור בעיות.
כדי שיהיה לנו קל יותר לאתר בעיות נחלק את הביקורת לשתיים.
(אני אשתמש בדוגמא לביקורת לעידכון)
ביקורת על עידכון יתחלק לשתיים:
1.ביקורת על חשיבת העידכון.הכוונה לידע המעדכן,מקורות המידע, תרגום נכון וכדומה.
2.ביקורת על העידכון עצמו. איך זה יצא לפועל
*חשוב לציין! כל בעייה שמעלים במשוב חייבת לתת פיתרון. משוב שמלא בבעיות לא שווה שום דבר חוץ מלנייר טואלט.*
חשיבת העידכון-
הביקורת בעצם מתחילה מהנקודה בה התקבלה ההחלטה על העידכון.
רעיון העידכון,המעדכן, מקורות העידכון.
הביצוע-
האם העידכון היה מספיק טוב?
האם היו טעויות חשובות בעדכון?
כמה מידע קיבלנו מהעדכון?
בעיות בבצוע מעידות על תכנון לקוי. על הביקורת להיות מנומקת. עליה להסביר מה לא היה טוב, מה גרם לכך ומה הלקח המתבקש.
בקיצור:
הבחנת הבעיה ->מה גרם לבעיה(שאלות למה) -> מדוע הגורמים לבעייה היו קיימים? -> כיצד היה ניתן למנוע את הגורמים לבעיה ובכך למנוע את הבעיה עצמה -> הפקת לקחים. איך גורמים שהבעיה הזו לא תחזור על עצמה בעתיד.
חלק שני-
בעיות ניסוח.
בחלק הזה אני אתן כמה דוגמאות למה לומר ואיך לומר.
כשהבן אדם חושב... || הבן אדם אומר... || וכשמגיבים לו ככה הוא מגיב.... || ואיך לא מגיבים.
אתה לא תבין || אולי יהיה לי קצת קשה להסביר || נסה אותי. || אתה צודק! (מסתובב והולך)
מה הבעיה שלך? || איך אני יכול לעזור לך? || זו לא בעיה,אנחנו פשוט צריכים לדבר. || אתה הבעיה שלי!
אתה בכלל לא יודע מה אתה עושה! || למה בעצם אתה עושה מה שאתה עושה? || הסביר לי מה אני צריך לעשות. לדעתך || הכל עובק עליך וקקה בידייך!
מה שעשית היה לא טוב! || במה שעשית היו צדדים טובים כמו א', ב', ג', אבל לדעתי, דברים כמו ד' לא היו במקום. || מה לא היה טוב במה שעשיתי מה לדעתך אני יכול לשפר? || לפחות אני לא ניכשלתי בלעשות את זה וזה וזה. כמוך!
אם מישהו לא מבין איך לקרוא את זה אז זה הולך ככה.
נגיד אתה חושב אתה חייב לעשות את זה כי אלו החוקים! אז במקום זה הוא יאמר תן לי להסביר לך את ההגיון והסיבות שמאחורי החוקים. ואם בן אדם אומר לך אתה לא מבין, אתה עונה לו: תן לי להסביר לך את המניעים שבגינם לא עשית את זה. תסביר לי את ההיגיון שבדברים שלך, אני רוצה להבין את נקודת המבט שלך.
ולא עונה כך: "אפשר לסדר את זה" (אומר והולך ומשנה את החוקים)
חלק שלישי-
עשרת הדיברות לקבלת ונתינת משוב.
איך לקבל משוב:
1. אל תגיב בהתגוננות (היזהר מלהגיב תגובות שמתחילות ב"אבל..").
2. הקשב היטב ובתשומת לב. הבע הערכה לאדן שנותן משוב- מטרתו לטובתך.
3. שאל שאלות הבהרה(כשאמרת X למה היתכוונת), נסה להבין את המשוב. חזור במילים שלך על דברי נותן המשוב,כדי לברר אם הבנת היט את דבריו.
4.הסבר, בגילוי לב, את ההתנהגות שלך,שגררה את המשוב. הימנע מלהיגרר לויכוח.
5. הראה לנותן המשוב שדבריו נגעו ללבך ("לקחתי לשומת ליבי..." "גרמת לי לחשוב ש...") והראה נכונות לשיפור.
איך לתת משוב:
6.בדוק היטב את דבריך וקח עליהם אחריות לפני מתן המשוב (ודא שהמידע שבידך מהימן ומדוייק).
7. וודא שהמקבל מוכן לקבלת משוב.
8.נסח את דבריך מתוך כוונה ברורה לעזור למקבל ובצורה שלא תשדר התנשאות. במידה ומקבל מרגיש מותקף או מאויים תאר את המצב ללא ביטוי שיפוט והערכה ותן למקבל להיות שותף לשיפוט של עצמו. שאל את המקבל לדעתו ולהסכמתו.
9.ציין דברים חיובים בנוסף לדברים שלילים. עקרון הסנדוויץ'- פתח וסיים את המשוב בהערה חיובית או ציין דברים שהמקבל מסוגל לשנות. נסה לטעת בו את המוטיבציה והאמונה בעצמו.
10. אל תדבר בהכללות אך הקפד להתמקד במעשים ולא בבן אדם עצמו. תן דוגמאות מפורטות לטעויות שנעשו בעבר, אך הקפד לא לגלוש לפסים אישיים.
בינתיים זהו.
אני מקווה שתקראו ותפיקו.
פייס אוט
עומר שמפוחד מהג'וק העצום שמתחת למיטה שלו @_@