אי פעם רציתם לדעת איך נקבע נזק שמתקפה עושה?
המדריך הזה יעזור לכם, והוא תקף לכל משחקי הפוקימון של ה"סדרה הראשית".
*קרדיט לbulbagarden על המידע והתמונות*
הנוסחה:
נעבור הגדרה הגדרה:
Level:
הכוונה לרמה של הפוקימון שתוקף.
Attack ו-Defense:
ההתקפה של התוקף חלקי ההגנה של המותקף.
לוקחים את הסטטוס הנתון בקרב (אם נגיד סטטוס ירד/עלה במהלך הקרב מסיבה כלשהי, אז זה ילקח בחשבון).
בנוסף, אם המתקפה היא מתקפה מיוחדת, אז החישוב הוא עם סטטוס ההתקפה המיוחדת של התוקף ועם ההגנה המיוחדת של המותקף.
בדור 5 הוצגו כמה מתקפות כמו למשל Psyshock.
במקרה הזה החישוב הוא סטטוס ההתקפה המיוחדת של התוקף, אבל ההגנה הפיזית של המותקף.
Base:
זה הכוח הבסיסי של המתקפה. למשל במקרה של רעידת אדמה, ה-Base הוא 100.
Modifier:
זה שילוב של כל מיני "תוספות" למיניהם, שלא תמיד קיימות.
את ה-Modifier מחשבים ככה:
גם פה נעבור על ההגדרות:
STAB-סטאב:
מושג שתשמעו הרבה.
זה ראשי תיבות של same-type attack bonus.
כאשר פוקימון משתמש במתקפה שעושה נזק מהסוג שלו, הכוח שלה יגדיל פי 1.5.
אם למשל רידון, שהוא חצי סוג אדמה, משתמש ברעידת אדמה, שזו מתקפה מסוג אדמה, הכוח שלה יגדל מ-100 ל-150.
במובן של הנוסחה, במקרה כזה מציבים 1.5.
בכל שאר המקרים, מציבים 1.
יש לציין עם זאת שלא כל המתקפות מקבלות סטאב גם שהן נעשות ע"י פוקימון מאותו הסוג.
מתקפות כמו "זעם דרקון" (Dragon Rage) הן בעלי כוח קבוע ותמיד יעשו את אותה כמות נזק.
אותו דבר עם מתקפות כמו "צל לילה" (Nigth Shade), שהנזק הוא זהה לרמה של הפוקימון (אם גסטלי רמה 15 משתמש בצל לילה, הנזק שהוא יעשה זה 15HP).
כך שהן לא יהיו מושפעות מסטאב.
Type-סוג:
פה נכנסים חישובי הסוגים והסופר אפקטיביות.
יש מספר מצבים:
1. סופר אפקטיביות2x: במקרה ש-2 סוגי הפוקימון המותקף חלשים למתקפה שהוא סופג. במקרה כזה מציבים בנוסחה 4.
כלומר כוח המתקפה גדל פי 4.
לדוגמה אם סלבי, פוקימון על חושי/עשב, מותקף במתקפת חרק כמו Bug Buzz.
חרק חזק בנפרד על כל אחד מהסוגים של סלבי.
אז המתקפה תעשה פי 4 נזק ובמקום 90 כוח בסיסי יהיה לה 360.
2. סופר אפקטיביות: במקרה שהמתקפה חזקה על אחד מהסוגים של המותקף. במקרה כזה מציבים בנוסחה 2.
למשל מתקפת רעל כמו Acid נגד פוקימון עשב טהור כמו צ'יקוריטה. ל-Acid יש 40 כוח בסיסי, אז במקרה כזה הכוח שלה יגדל ל-80 (פי 2).
3. אפקטיביות: מקרה בו המתקפה לא חזקה או חלשה על המותקף. במקרה כזה מציבים 1.
למשל שימוש בזנב ברזל (Iron Tail) נגד פוקימון מסוג רגיל. הכוח הבסיסי של זנב ברזל הוא 100, והוא ישאר ככה נגד פוקימון מסוג רגיל.
4. חוסר אפקטיביות: במקרה בו המתקפה חלשה נגד אחד מהסוגים של המותקף (אבל לא שניהם). במקרה כזה מציבים 0.5.
למשל שימוש בכדור אנרגיה (Energy Ball), מתקפה מסוג עשב עם כוח בסיסי של 80, על סוג רעל טהור. במקרה כזה כוח המתקפה יקטן ל-40 (פי חצי).
5. חוסר אפקטיביות2x: מקרה בו המתקפה חלשה נגד שני הסוגים של המותקף. במקרה כזה מציבים 0.25 (רבע).
לדוגמה אם משתמשים בקצה כפול (Double-Edge), מתקפה מסוג רגיל עם כוח בסיסי של 120, על פוקימון כמו אגרון מסוג פלדה/אבן.
מתקפות רגיל לא אפקטיביות על סוג פלדה וגם לא על סוג אבן, ולכן כוח המתקפה ירד ל-30 (חלקי 4 מהכוח המקורי).
6. חוסר השפעה: מקרה בו המתקפה בכלל לא משפיע על אחד מהסוגים של המותקף.
במקרה כזה מציבים 0, מה שמאפס את כל הנוסחה והמתקפה לא תעשה נזק בכלל.
הדוגמה הכי טובה היא שימוש במתקפת לוחם כלשהי על פוקימון מסוג רוח/אופל כמו ספיריטומב.
מתקפות לוחם אומנם סופר אפקטיביות על סוג אופל, אבל לא משפיעות על סוג רוח.
לכן מתקפת לוחם, לא משנה מה הכוח הבסיסי שלה, לא תשפיע על ספיריטומב בכלל.
יש לציין שיש מתקפות שמבטלות חוסר השפעה של סוגים.
למשל פוקימוני מעופף לא מושפעים ממתקפות אדמה, אבל המתקפה Smack Down גורמת להם להיות פגיעים למתקפות אדמה עד שהקרב נגמר.
מהצד השני מתקפות יכולות לגרום לחוסר השפעה.
למשל Magnet Rise גורמת לפוקימון לעלות לאוויר ולא להיות מושפע ממתקפות אדמה למספר תורות. אותו דבר לגביי יכולות מסוימות.
לרשימה המלאה של אפקטיביות של סוגים, כנסו למדריך הזה:
http://www.myforum.co.il/showthread.php?t=5558
Critical-פגיעות קריטיות:
לכל מתקפה, או לפחות כמעט לכל מתקפה, יש אפשרות להגדיל את כוחה ע"י פגיעה קריטית.
וכמעט לכולם מדובר באקראיות, כך שאין דרך בטוחה לגרום לפגיעה קריטית.
פגיעה קריטית בפשטות גורמת לפי 2 נזק, ובשאר המקרים פשוט מציבים 1.
היכולת Sniper גורמת לכך שאם יש פגיעה קריטית, הנזק הוא פי 3 יותר חזק.
יש מתקפות שהסיכוי שלהם לפגיעה קריטית עולה, ויש גם יכולות שמעלות את הסיכוי הזה (כמו Super Luck).
מתקפה מתחילה עם 6.25% סיכוי לפגיעה קריטית.
ישנן מתקפות שבהגדרה שלהן יש סיכוי גבוה יותר לפגיעה קריטית כמו זנב רעל (Poison Tail), כך שהסיכוי בלי לעשות כלום גדל ל-12.5%.
המתקפה Focus Energy מעלה את הסיכוי ב-2 רמות מ-6.25% ל-25% (במשחקי דורות 4 ו-5. במשחקים הקודמים מעלה רק ברמה אחת ל-12.5%).
החזקת חפצים מסוימים כמו Razor Claw מעלה את הסיכוי ברמה אחת (מ-6.25% ל-12.5% לדוגמה).
יש גם חפצים שמעלים את הסיכוי רק לפוקימון מסויים כמו Stick לפרפג'ד שמעלה את הסיכוי ב-2 רמות.
ניתן לשלב בין 2 דברים, אבל בשום מצב לא ניתן להגיע מעבר ל-5 רמות, כלומר לא ניתן לעלות יותר מ-50% סיכוי לפגיעה קריטית.
יש לציין שיש מספר מתקפות ויכולות שגורמות לאי יכולת לעשות פגיעה קריטית.
בנוסף מה שרשום פה רלוונטי רק לדור 2 ומעלה, כי בדור 1 פגיעה קריטית נקבעה לפי המהירות של הפוקימון.
Other-אחר:
פה נכנסים כל הדברים שלא היו עד כה, כמו יכולות וחפצים.
עוד דברים כמו "שרפה"-Burn, שלא רק מורידה לשרוף HP בכל תור, אלא גם מורידה לו את ההתקפה בחצי (אלא אם יש לו את היכולת Guts) אז מציבים 0.5.
בקרבות כפולים מתקפות שפוגעות ביותר מפוקימון אחד עושות פי 1.75 יותר נזק.
החפץ Expert Belt מעלה כל פגיעה סופר אפקטיבית ב-30% יותר נזק.
היכולת Blaze מעלה פי 1.5 את הכוח של מתקפות מסוג אש כאשר המשתמש מגיע לשליש מכמות החיים המקסימלית שלו.
גם מזג אוויר נכנס לתמונה, כאשר בגשם מתקפות מים יעשו פי 1.5 נזק ומתקפות אש חצי נזק.
המצב הפוך כאשר יש שמש חזקה. במצב כזה מתקפות מים יעשו פי 0.5 נזק ומתקפות אש יעשו 50% יותר נזק.
יש לציין שיש עוד מזגי אוויר ויש עוד השפעות, אבל פה אני מתייחס רק לכוח של המתקפות.
יש לכל סוג חפץ שמעלה את הכוח של מתקפות מאותו סוג.
יש כמובן עוד רשימה ארוכה של יכולות וחפצים שמשפיעים על כוח של מתקפה, אבל לא אציין זאת פה.
Rand-רנדומלי:
אז מסתבר שעם כל המחשבה והתכנון, היוצרים השאירו גם משהו למזל.
בכל בחירת מתקפה המשחק בוחר באקראי מספר בין 0.85 ל-1 ומציב אותו בנוסחה.
כך שיוצא שברוב הזמן המשחק יוריד לכם את הכוח של המתקפה, ואם יהיה לכם מזל המשחק יציב 1 והכוח ישאר כמו שהוא צריך להיות.
סיכום-מצב אופטימפלי:
בשביל לסכם את כל הנוסחה הזו, נקח מצב קיצון אופטימלי.
נקח פוקימון ברמה 100 עם היכולת Sniper כמו קינגרה, שיודע Surf, מתקפת מים מיוחדת עם 95 כוח בסיסי.
והוא נלחם נגד גולם, פוקימון אבן/אדמה שיש לו גם סטטוס הגנה מיוחדת נמוכה.
לצורך הפשטות, נקח את הסטטוסים הבסיסיים שלהם מסרבי (בשביל לא לסבך אני מתעלם מטבעים).
ההגנה המיוחדת של גולם היא 65 וההתקפה המיוחדת של קינגרה היא 95.
נניח שלקינגרה יש את החפץ Mystic Water ומדובר על קרב בדור 4, כך שהחפץ מעלה מתקפות מים ב-20% (בדור 3 החפץ העלה ב-10%).
ונניח שיש פגיעה קריטית, שכזכור היא אקראית.
כך שנזק המתקפה גדל פי 3 בגלל היכולת Sniper.
ונניח שברנדומליות יצא 1.
כך שאנחנו ממש במצב אופטימלי.
אז נתחיל להציב ונחשב לצורך הנוחות קודם את ה-Modifier:
STAB=1.5, Type=4, Critical=3, Other=1.2, Rand=1.
Modifier=1X1.2X3X4X1.5=21.6
עכשיו את מה שבסוגריים, נתחיל עם הרמה:
2X100+10
--------------
250
זה יוצא 0.84
התקפה והגנה (במקרה הזה שתיהן מיוחדות):
95
---
65
זה יוצא 1.46 (עיגלתי)
נכפיל את התוצאות שקיבלנו בכוח הבסיסי של המתקפה ונוסיף 2:
0.84X1.46X95+2=118.508
ועכשיו את התוצאה הזו כפול ה-Modifier:
118.508X21.6=2559.7728
כלומר, ממתקפה שהכוח הבסיסי שלה הוא 95, הגענו ל-2559 נזק!
אגב, גם אם הרנדומלי היה יוצא 0.85 (הערך המינימלי שזה יכול לקבל), הכוח היה עדין מעל לאלפיים!
כמובן שלקחתי פה מצב קיצוני ואידיאלי.
והיה אפשר להקצין אותו עוד יותר אם למשל היה גשם בקרב (מצב בו מתקפות מים חזקות פי 1.5).
המטרה הייתה להראות עד כמה חשוב לדעת באיזה פוקימון להשתמש נגד איזה פוקימון, באיזה מתקפות, באיזה חפצים ויכולות.
ולמעשה עד כמה זה חשוב לבנות סט שלם ומתאים לפוקימון.
יש תמיד מגבלות, אבל תמיד ניתן להתגבר עליהם.
חשוב לציין שיש דברים שלא התייחסתי אליהם במדריך, כמו דיוק למשל.
הרי אם המתקפה לא פוגעת שום דבר לא משנה.
ברוב המקרים לא תגיעו לכמות מטורפת כזו של נזק.
אבל עם שילוב נכון של מתקפות, יכולות, סטטוסים(על כל המשתמע, כולל טבע מתאים ומתקפות שמעלות/מורידות סטטוסים), חפצים, מזג אוויר, סוגים וכמובן קצת מזל
תהיה לכם שישייה חזקה ותוכלו לנצח את היריבים שלכם בקלות רבה.
מקווה שהמדריך עזר לכם!