שימוש בסטופר
כאשר פותרים מבחן פסיכומטרי - חובה לעשות שימוש בסטופר. לא רצוי לעבוד עם האופציה של 'ספירה לאחור', שכן סביר שתתבלבלו בין הזמן שעבר לזמן שנשאר ולכמות השאלות שעוד נותרו לכם. כאשר הבוחן/ת מבקש לעבור לפרק הבא. גם אם סיימתם לפתור פרק לפני הזמן, לא מומלץ לאפס את הסטופר, כדי להיות מודעים לזמן שנותר שעומד לרשותכם. את חלוקת הזמנים המפורטת להלן, חילקנו הן לזמן המוקצב לכל נושא בבחינה, והן לספירה שעל הסטופר.

כאשר תם הזמן המוקצב לחלק מסוים, יש לעבור לחלק הבא, אבל חובה לסמן בניחוש את השאלות שטרם פתרנו. הסיבה שכדאי לעבור לחלק הבא ולא לפתור את השאלות שנותרו בחלק הקודם, היא כדי לפתור שאלות קלות יותר בהמשך ולא את השאלות הקשות שבסוף כל חלק.


ההמלצות להלן מתייחסות למבנה הבחינה החדש (אוקטובר 2012 ואילך).

א. חלוקת זמנים לפרקי האנגלית

Sentence Completion

בנושא זה יופיעו בדרך כלל 8 שאלות.
הזמן המוקצב לחלק זה הוא 3 דקות (קצת יותר מעשרים שניות לשאלה).

מי שחזק באוצר מילים לא צריך יותר מ- 20 שניות לשאלת השלמת משפטים, ומי שחזק פחות, ייתכן ועדיף לו לדלג על השאלה או שתיים האחרונות ולהשקיע את הזמן בחלקים האחרים - שכן שם הבנה מתוך הקשר תורמת מאוד לפתרון השאלה. כפי שציינו לעיל, כל אחד מכם יכול למצוא בטווח זה את הזמן המתאים לו.

Restatements
בנושא זה יופיעו בדרך כלל 4 שאלות.
הזמן המוקצב לחלק זה הוא 4 דקות (עד דקה לשאלה).
מומלץ לעבור לקטע הראשון בהבנת הנקרא כאשר רואים בסטופר שעברו 7 דקות.

Reading Comprehension
בנושא זה יופיעו בדרך כלל שני קטעים שאחרי כל אחד מהם יופיעו 5 שאלות.
הקטע הראשון הוא לרוב קל יותר מהשני - אם כי יכול להיות ארוך ממנו: זה שהקטע ארוך לא אומר בהכרח כי הוא קשה, ולרוב זה דווקא ההיפך. הקושי מתבטא במורכבות הנושא, במורכבות הניסוחים וברמת אוצר המילים.

נותרו לנו 13 דקות עד תום הפרק.
מומלץ לחלקן כך שלקטע השני יוקצב יותר זמן: אנו ממליצים להקציב 6 דקות לקטע הראשון, ו- 7 דקות לקטע השני. מומלץ בחצי הדקה האחרונה לפרק לחזור ולוודא כי סימנתם את כל השאלות במקום הנכון בגיליון התשובות.

סיכום:
ישנם הממליצים לתלמידיהם לעשות קודם את החלקים בפרקי האנגלית שבהם הצלחתם גבוהה יותר. אנו חושבים כי המלצה זו אינה נכונה, ואף יכולה להזיק. אם אתם עובדים בצורה נכונה לפי ניהול הזמנים שפורט לעיל, אין כל סיבה להפוך את סדר הפיתרון בפרק. לדעתנו, זה רק יכול להזיק ולבלבל.

ב. חלוקת זמנים לפרקים המילוליים

אנלוגיות
בחלק זה 6 שאלות. אנו ממליצים להקדיש כחצי דקה לכל שאלה בחלק זה, כלומר 3 דקות לכל השש.
ברגע שרואים על הסטופר 3 דקות, נעבור לחלק הבא בפרק.

שאלות הבנה והסקה
סוג שאלות הינו המשמעותי ביותר בהקפו בפרק החשיבה המילולית.
כמו כן, סגנון השאלות בו הוא המגוון ביותר.
בחלק זה יופיעו 11 או 12 שאלות, ובתוכן בדרך כלל 3 שאלות מסוג "השלמת משפטים".
לתשומת לבכם, סדר השאלות בחלק זה הוא לפי רמת הקושי שלהן, ולכן נשתדל לפתור בפחות מדקה את השאלות הראשונות בחלק זה, ונדע להאט את הקצב ככל שנתקדם.
בסך הכל, אנו ממליצים לעבוד לפי מכסת זמנים של 10 דקות כאשר יש 12 שאלות הבנה והסקה, ולפי מכסת זמנים של 9 דקות כאשר יש בפרק 11 שאלות הבנה והסקה.

כפי שבוודאי הבנתם, מדובר בפחות מדקה לשאלה.
שימו לב - ייתכן ועוד תחזרו לחלק זה בסוף הפרק.

קטע קריאה (הבנת הנקרא).
עד כה על הסטופר:
אם בפרק ישנן 12 שאלות הבנה והסקה אזי יהיו בו 5 שאלות על קטע הקריאה.
במקרה זה תהיה חלוקת הזמנים:
אנלוגיות - 3 דקות
שאלות הבנה והסקה - 10 דקות
קטע קריאה - 7 דקות

אם בפרק ישנן 11 שאלות הבנה והסקה, אזי יהיו בו 6 שאלות על קטע הקריאה.
במקרה זה תהיה חלוקת הזמנים:
אנלוגיות - 3 דקות
שאלות הבנה והסקה - 9 דקות
קטע קריאה - 8 דקות

שימו לב:
ההמלצה היא לעבור מספיק זמן מראש לקטע הקריאה, כדי לא להילחץ ולקרוא אותו מהר מדי עקב מחסור בזמן, דבר העלול "לרסק" את ההצלחה בחלק זה.
כפי שתראו במקרים רבים יישאר לכם זמן לחזור אל שאלות הבנה והסקה שלא סיימתם לפי כן.

סיכום:
בעבר היה נהוג להמליץ על פיתרון של חלקים מסוימים לפני החלקים האחרים. כיום, לדעתינו, אין זה מומלץ. אם תעבדו לפי ניהול הזמנים המפורט לעיל, תוכלו להגיע אל כל השאלות הקלות והבינוניות מבלי לבזבז זמן יקר על שאלות קשות. אל תהפכו את סדר הפרק גם אם זה מרגיש לכם יותר נכון. זו דעתנו.


ג. חלוקת זמנים לפרקים הכמותיים

א. תיקון טעות נפוצה
כידוע, סדר השאלות בפסיכומטרי נע מהקל אל הקשה. ראינו זאת בפירוט הנוגע לפרקים הקודמים, כך שבכל נושא השאלות הראשונות קלות, והאחרונות הן הקשות. משום מה, מלמדים בחלק ממכוני ההכנה שסדר השאלות בפרקים הכמותיים הוא בסדר ליניארי עולה, כך ששאלה 1 היא הקלה ביותר, והרמה עולה בהדרגה עד לשאלה 20 שהיא הקשה ביותר.

זו טעות נפוצה, וזה המקום לתקנה: על אף שהפרק הכמותי אינו מחולק כמו הפרקים האחרים לנושאים קבועים ומוגדרים בעלי מספר שאלות ומיקום קבוע, הוא כן מחולק למספר מקטעים. בכל מקטע, השאלה הראשונה תהיה הקלה ביותר, והאחרונה כמובן הכי קשה. כלומר, לא מדובר ברצף הולך ועולה של דרגת קושי, אלא למספר מקטעים שבכל אחד רצף קושי עולה.

ב. יישום
בדרך כלל יחולק הפרק ל- 3 מקטעים: שני מקטעים של "שאלות ובעיות", ומקטע אחד של "הסקה מתרשים".
סדר המקטעים אינו קבוע, וכך גם מספר השאלות בכל מקטע, למעט במקטע השאלות מסוג "הסקה מתרשים" בו מספר השאלות ידוע - 4 שאלות.
לעיתים יופיעו 2 מקטעים בלבד: כאשר ייפתח הפרק בשאלות "הסקה מתרשים", או כאשר יסתיים הפרק ב"הסקה מתרשים" (האפשרות השנייה נדירה ביותר).

קשה אם כן להמליץ על אסטרטגית ניהול זמנים קבועה שכן מבנה הפרק לא ידוע, אולם הרעיון הכללי הוא כזה: חשוב להסתכל בכותרת המקטע, למשל "שאלות ובעיות - שאלות 1-8". במקטע זה ברור ששאלות 7-8 יהיו קשות מאשר השאלות הראשונות שיופיעו במקטע הבא, למשל "הסקה מתרשים - שאלות 9-12".
זו הסיבה שכדאי לראות בכותרת כמה שאלות יש במקטע ולפי זה לחלק את הזמן.

החלוקה הבסיסית היא דקה לשאלה. בדוגמא לעיל, לא רצוי להתעכב על המקטע הראשון מעבר ל- 8 דקות. כאשר חלפו 8 דקות כדאי לנחש את השאלות שלא הספקתם, ולעבור לשאלות הראשונות במקטע הבא, שמבחינה סטטיסטית יהיו קלות יותר.
אגב - איננו סבורים שיש לדחות את 'הסקה מתרשים' לסוף. אם מודעים לניהול הזמנים אין צורך ממשי לעשות כן.


פרק כמותי לדוגמא
כיצד תיראה אם כן החלוקה לזמנים בפרק כמותי במבנה הבא:
שאלות ובעיות - שאלות 1-7.
הסקה מתרשים - שאלות 8-11.
שאלות ובעיות - שאלות 12-20.

במקרה הנ"ל, נקציב 7 דקות למקבץ השאלות הראשון, 4 דקות למבקץ השאלות השני, ו- 9 דקות למקבץ השאלות השלישי.

הזמנים החשובים על הסטופר יהיו בדיוק לפי השאלות האחרונות בכל מקבץ: 7 דקות, 11 דקות, וכמובן 20 דקות.

ג. דגשים ספציפיים
כל שאלה שלא פתרתם, תנסו את אחת השיטות הבאות לפני שאתם מנחשים:
ניסיון להציב את התשובות בשאלה - אם זה אפשרי.
ניסיון להציב מספרים בשאלה - אם זה אפשרי.
לבצע הערכת סדר גודל - לניחוש מושכל.
אלימינציה - רק אם ברור לכם לפי מה אתם פוסלים.
ניחוש קבוע - מומלץ כדי לא להימשך למסיחים.


בהצלחה!

קרדיט לאתר פסיכומטרי!