÷øãéè ìåé÷éôãéä
ôøèé äçáøä
ñåâ: çáøä ôøèéú
ùðú ää÷îä: 2004
îùøã øàùé: ôàìå àìèå á÷ìéôåøðéä
îééñãéí: îàø÷ öå÷øáøâ
îåöøéí òé÷øééí: øùú çáøúéú
ùååé: $15,400,000,000 (2007)
äëðñä: îåòøëú á-$500,000,000 (2007)
òåáãéí: 700
ãó äáéú: http://www.facebook.com
ôééñáå÷ äåà àúø àéðèøðè äôåòì ëøùú çáøúéú. äàúø äå÷í òì éãé îàø÷ öå÷øáøâ, ñèåãðè ìùòáø áàåðéáøñéèú äøååàøã, á-4 áôáøåàø 2004.
äàúø äåà áùéîåù çåôùé, ìà âåáä ëñó áúîåøä ìùéîåù áå, åîàôùø ìâåìù ìäöèøó ì"÷áåöä çáøúéú" àùø ìä äåà îùúééê (òéø, î÷åí òáåãä, áéú ñôø, ãú) åìéöåø òí ùàø çáøé ä÷áåöä ú÷ùåøú åàéðèøà÷öéä. áàôùøåú äîùúîùéí ìéöåø ìòöîí "øùéîú çáøéí" (åëï ìùìåç ìäí äåãòåú) åìéöåø ìòöîí ôøåôéì àéùé.
îàø÷ öå÷øáøâ ééñã àú äàúø ëàùø äéä ñèåãðè áàåðéáøñéèú äøååàøã. áúçéìä äéä äàúø îåâáì ìñèåãðèéí îàåðéáøñéèä æå áìáã, åàè-àè äúøçá ìî÷åîåú ðåñôéí, òã ùá-2006 äôê ìôúåç ìëåì. ëéåí ðîöà äàúø áî÷åí äùáéòé áôåôåìøéåú ùìå áøùú[1], åäåà ëåìì éåúø î-140,000,000 îùúîùéí ôòéìéí [1].
á-24 áàå÷èåáø 2007 äåãéòä îé÷øåñåôè ëé øëùä 1.6% îäîðéåú ùì ôééñáå÷ úîåøú 246 îéìéåï ãåìø, îä ùîù÷ó ìçáøä ùååé ùå÷ ùì ë-15.4 îéìéàøã ãåìø, îùîò, ë-450 ãåìø ìîùúîù, òì ôé îñôø äîùúîùéí áòú äøëéùä.
îàø÷ öå÷øáøâ
äéñèåøéä
îàø÷ öå÷øáøâ ééñã àú "äôééñáå÷" á-4 áôáøåàø 2004, ëàùø äéä ñèåãðè áàåðéáøñéèú äàøååàøã (ùîå ùì äàúø ùåðä î"äôééñáå÷" ì"ôééñáå÷" á-2005, ìàçø ùùí äúçåí "facebook.com" ð÷ðä úîåøú 200,000$). úçéìä äéä äàúø îåâáì ìñèåãðèéí ùì àåðéáøñéèú äàøååøã áìáã, åáúåê ëçåãù áìáã îàæ òìä äàúø ìøùú, éåúø îçöé îäñèåãðèéí éöøå áå çùáåï îùúîù. îàåçø éåúø äúôùè äôééñáå÷ âí ìàåðéáøñéèú ñèðôåøã, ì÷åìåîáéä åìééì; åáúåê çåãùééí (àôøéì 2004) ì"ìéâú ä÷éñåñ" áîìåàä.
á-2 áñôèîáø 2005 äôéõ öå÷øáøâ àú äôééñáå÷ âí ìáúé äñôø äúéëåðééí. ÷öú ìôðé ðåáîáø áàåúä ùðä äùéîåù áôééñáå÷ ðôåõ òã ìàåðéáøñéèàåú ä÷èðåú áéåúø åìáúé äñôø äéñåãééí. áéï äîãéðåú äîùúúôåú äéå: àøöåú äáøéú, ÷ðãä, àéøìðã, 21 àåðéáøñéèàåú ááøéèðéä (ëåìì àåðéáøñéèú ITESM, àåðéáøñéèä áëéøä áéåúø áîãéðä), áî÷ñé÷å äùúúôä áîéæí àåðéáøñéèú ôåàøèå øé÷å, åëì äàåðéáøñéèàåú äîöåéåú áàéé äáúåìä. á-11 áãöîáø 2005 äöèøôå âí àåðéáøñéèàåú îàåñèøìéä åîðéå æéìðã ìôééñáå÷ åäôëå àú îñôø äàåðéáøñéèàåú äîùúúôåú áôééñáå÷ ì-2,000 åàú îñôø áúé äñôø äîùúúôéí áôééñáå÷ ìéåúø î-25,000.
øùú äôééñáå÷ ðôúçä ìëìì äöéáåø äøçá ø÷ á-11 áñôèîáø 2006, òí ãøéùä îéðéîìéú ùì ëúåáú ãåàø àì÷èøåðé åâéì îéðéîìé ùì ùìåù òùøä ùðéí.
äàúø
îùúîùé äôééñáå÷ éëåìéí ìáçåø àí ìäùúúó áøùú çáøúéú ëæàú àå àçøú áàúø, ìãåâîä áéú ñôø, î÷åí úòñå÷ä ëæä àå àçø, àæåø âàåâøôé, àå ëì îàôééï àçø. øùúåú àìä òåæøåú ìîùúîùéí ìú÷ùø òí îùúîùéí àçøéí äîùúééëéí ìàåôééä ùì àåúä øùú. äàúø àéðå âåáä ëñó, åàôùøåú ääøùîä ðéúðú áçéðí. äîùúîùéí éåöøéí ôøåôéìéí àéùééí, àùø áãøê-ëìì ëåììéí úîåðåú àéùéåú åøùéîú úçåîé òðééï àéùééí. äôøåôéìéí ðåòãå ìàôùø äéëøåú øàùåðéú òí àåúå îùúîù. ðéúï ìéöåø ÷ùø òí äîùúîù áàåôï ôøèé, ëê ùø÷ äîåòï åäðîòï éëåìéí ìøàåú àú äùéçä, åáàåôï ôåîáé, ùáå ääåãòåú âìåéåú ìòéðé ëåì. ðéúï âí ìéöåø ÷áåöåú çáøéí, áäï ðéúï ìäâãéø îùúîùéí îñåéîéí ë"çáøéí", ùëï äöôééä áôøåôéì îåâáìú àê åø÷ ìîùúîùéí îàåúä äøùú åìîùúîùéí äîåâãøéí ë"çáøéí".
òîåã äáéú ùì ôééñáå÷
ñèèéñèé÷åú
(ðëåï ì-2008)
îùúîùéí ôòéìéí: 100,000,000
îñôø çùáåðåú äîùúîù äðåöøéí îãé éåí: 250,000.
öôéåú áãôéí: 65,000,000,000 áçåãù
áéöåò çéôåù: 500,000,000 áçåãù
òùø äîãéðåú äôòéìåú áéåúø áôééñáå÷ îáçéðú îùúîùéí: àøöåú äáøéú, ÷ðãä, áøéèðéä, àåñèøìéä, èåø÷éä, ùáãéä, ðåøáâéä, ãøåí àôøé÷ä, öøôú, äåðâ ÷åðâ
ë-1% îäîùúîùéí áôééñáå÷ äí éùøàìéí[2].
úîåðåú: 1,700,000,000 úîåðåú (ëì îùúîù äòìä 44 úîåðåú áîîåöò)
ñ÷ø ùðòøê á-2 áîøõ 2007 á÷øá ðòøéí áàøöåú äáøéú, òì éãé çáøú äñ÷øéí "eMarketer", âéìä ëé ðùéí îâéì 17-25 ðëðñåú éåúø ìôééñáå÷ (69%) îàùø âáøéí (65%). áðåñó, æëä äàúø ìùéà òåìîé, ëôåôåìøé áéåúø ìäòìàú úîåðåú áøùú, òí ùéà ùì ëàøáòä òùø îéìéåï úîåðåú áéåí áîîåöò.
áàåâåñè 2007 ãåøâ äàúø áéï òùøä ìùìåùä òùø äàúøéí äðöôéí áéåúø áàéðèøðè.
áîàé 2008, äàúø îùê àìéå ëîåú ùéà ùì îá÷øéí - ë-123.9 îéìéåï. áæîï æä, äåà ãåøâ òì éãé äàúøéí äàçøéí áî÷åîåú äøàùåðéí ëáòì öôéôåú ääåãòåú äâãåìä áéåúø áøùú (îäáåìèéí ùáäí: àúø "Quantcast" ãéøâ àåúå áî÷åí äùéùä òùø, åàúø "Compete" áî÷åí äòùøéí).
ôééñáå÷ ðçùá âí ìàúø äôåôåìøé áéåúø áîãéðåú áäï äùôä äøùîéú äéà àðâìéú, áéðéäï ðéúï ìîöåà àú ÷ðãä åàú äîîìëä äîàåçãú, àê éùðí "ø÷" 36,000,000 îùúîùéí øùåîéí îàøöåú äáøéú, ìòåîú 73,000,000 ùéù áîééñôééñ.
ðåëìåú åôùéòä áôééñáå÷
ëëì ùäàúø äôê ìôåôåìøé éåúø ëê äåà ùéîù ëëø ôåøä éåúø ìôåùòéí åðåëìéí ùåðéí, òì àó îàîöéä ùì îðäìú äàúø äòåùä ëëì ùáéëåìúä ìäéìçí áàéøåòéí ëàìå áøâò ùäí îãååçéí òì éãé îùúîùé äàúø.[3]
âðéáú æäåú
ðåëìéí îùúîùéí áôééñáå÷ ëãé ìäæãäåú ëàãí ùäí ìà. ìàçø ùäí îæãäéí ëëæä, äí éåöøéí øùú çáøúéú áî÷åí àåúå äàãí åîðöìéí àåúä ìöøëéí ùåðéí ëãåâîú á÷ùä ìúøåîåú, ÷áéòú ôâéùåú ôðéí àì ôðéí äîñúééîåú áùåã åëï àéñåó îéãò î÷ãéí ìòáéøä, ëîå úàøéëé çåôùåú áçå"ì ìöåøê ôøéöä.
ùìéçú ñôàí
àôìé÷öéåú ùåðåú áôééñáå÷, äîåôòìåú òì éãé ùåìçé ñôàí, îá÷ùåú îäîùúîùéí ìäëðéñ ëúåáú ãåàø àì÷èøåðé ùìà ëçå÷. ëúåáåú àìå îåòáøåú ìàçø îëï ìîôéöé äñôàí äòåùéí áäí ùéîåù ìà çå÷é ìöåøê ùìéçú ääåãòåú äììå. á-24 áðåáîáø îéðäìú ôééñáå÷ ðéöçä áúáéòä ùäâéùä ðâã àãí âåàøáæ îîåðèøéàåì, ùäôòéì àôìé÷öéåú îñåâ æä, å÷éáìä 873 îéìéåðé ãåìøéí ëôéöåé. [4][5]
âæòðåú åòéãåã ôùòé ùðàä
ôúéçú ÷áåöåú ôééñáå÷ ä÷åøàåú ìáöò ôùò ùðàä ðâã àåëìåñéåú îñåéîåú:
ùáòä òîåãéí ùì ÷áåöåú àéèì÷éåú ðàå-ðàöéåú ù÷øàå ìôâéòä áîéòåèéí àéèì÷ééí åáøàùí öåòðéí äåøãå îäàúø òì éãé îðäìú ôééñáå÷.
òîåã ùðôúç òì éãé úìîéã ÷ðãé áï 14 åäëøéæ òì ä-20 áðåáîáø ëòì "éåí äáòéèä áâ'éðâ'é" äáéà ìòùøåú î÷øéí áøçáé àøöåú äáøéú å÷ðãä áäí â'éðâ'éí ðáòèå ááúé äñôø åáàåðéáøñéèàåú.
ìçååú äãòú ùìé ìëå ìäåãòä äáàä










